Прекрасне в буденному:
11 сучасних художників та їхні роботи для брендів кросівок

by Олександра Метіза

Історія спортивного взуття в сучасній культурі не така однозначна, як може здаватися. Розроблені спочатку винятково для занять спортом, кросівки поступово здобули популярність як взуття для активного дозвілля, а потім набули ролі статусної речі та вийшли далеко за межі спортзалів і тренувальних майданчиків.

Але на цьому зміна культурних ролей не закінчилася: до початку XXI століття кросівки посіли своє особливе місце на перетині моди, спорту й мистецтва. Вони перетворилися на важливий елемент поп-культури, об'єкт колекціонування та предмет мистецтва, у створенні якого беруть участь дизайнери й митці зі світовим ім'ям.

Щоб продемонструвати реальний масштаб цього культурного феномену, я зібрала список відомих сучасних художників, представників абсолютно різних жанрів, які встигли попрацювати зі світовими брендами спортивного взуття.

 

1. KAWS

Брайан Доннеллі, відомий як KAWS, більше знаний серед прихильників вуличного мистецтва та провокаційного поп-арту. Упродовж останніх 20 років зображення його фірмових персонажів з іксами замість очей встигли прикрасити не лише вулиці Нью-Йорка та стенди кращих арт-галерей світу: митець активно співпрацює з брендами одягу, аксесуарів і, як ви вже здогадалися, із брендами взуття. Його колаборація з Nike у 2008 році на основі моделі Nike Air Max 90 має статус однієї з найбільш культових в історії силуету. Приблизно така ж доля випала на Air Jordan IV, які 2017 року KAWS одягнув у м'яку замшу двох кольорів і прикрасив своїми характерними іксами.



Kaws x Air Max 90 Premium (2008)

Брайан Доннеллі
Kaws x Air Jordan IV (2017)

KAWS також співпрацював із брендами Visvim, BAPE, DC Shoes і Vans. Зокрема, с останнім він представив дуже відоме видання моделі Chukka Boot. На сьогодні його ціна на вторинному ринку складає не менше ніж $1000 за пару.

KAWS x Vans Chukka Boot LX «The Simpsons» (2007)


2. Eric Haze (Ерік Хейз)

Ерік Хейз, як і більшість його іменитих колег по цеху, розпочав свою художню кар'єру з графіті. Його шлях до великих персональних виставок з полотнами й інсталяціями пролягав крізь вулиці Нью-Йорка 70-х років, що позначилося на всій його подальшій творчості. У портфоліо артиста переважають складні композиції з безпомилково впізнаваних «маркерних» шрифтів та символів. Ця стилістика виявилася максимально близькою урбаністичним брендам типу G-Shock, Stussy, HUF, а також вищезгаданому Nike.

Ерік Хейз
 

Дебют Еріка як дизайнера кросівок відбувся в рамках спільного проекту з Nike 2003 року, на зародженні епохи снікер-колаборацій. На той момент інженери Nike якраз тестували нові технології фарбування кросівок, так що Хейз був ідеальним кандидатом на роль запрошеного дизайнера. Два варіанти моделі Dunk, оформлені ним, були немов пофарбовані фарбою з балончика і цілком відповідали загальному настрою художника.
Eric Haze x Nike Dunk High і Dunk Low (2003)
 
Eric Haze x Nike Air Force 1 (2015)
Наступна снікер-колаборація за участю Еріка Хейза відбулася через 10 років, але вже з HUF. Двома роками пізніше артист повторив свій досвід з Nike і розробив мінімалістичну версію кросівок Air Force 1 Haze, підкладка яких була цілком покрита авторським шрифтовим принтом від Хейза


3. Futura

За твердженнями багатьох видань зі світу мистецтва, моди й сучасної культури, Futura, або Futura2000, посідає почесне місце серед найвпливовіших художників століття. Піонер абстракціонізму в стріт-арті може похвалитися кількома десятками культових робіт, які прославили його далеко за межами спільноти вуличних художників. Серед них — знаменита обкладинка альбому «Psyence Fiction» групи U.N.K.L.E. і зображені на ній персонажі, які продовжили «жити своїм життям» у відриві від музикантів. За мотивами цього артворку Futura у 2004 році створив одну з найзнаменитіших і найбажаніших версій моделі Nike Dunk в історії. Кросівки, витримані в чорному, рожевому й білому кольорах, були прикрашені зображеннями «поїнтмена» (фірмовий персонаж Futura з витягнутою головою), а також абстрактними патернами й написом «UNKLE».

Nike SB Dunk High X Futura «Unkle»


Приблизно у тому ж стилі, але вже без персонажів і з ухилом у мілітарі, була оформлена й колаборація з брендом Converse 2016 року. Це один із найбільш відомих релізів моделі Chuck Taylor All Star другого покоління.

Futura x Converse Chuck Taylor All Star II Pack (2016)

Futura x Converse Chuck Taylor All Star II «Skyfall» Pack (2016)

Також хочу окремо звернути вашу увагу на артпроект Futura з Hennessy і Converse. У центрі цієї колаборації опинилися оформлені артистом пляшки легендарного французького коньяку, а також лімітовані Converse Chuck Taylor All Star Hi, призначені винятково для друзів бренду. На мій погляд, ці кеди мають особливу привабливість хоч би тому, що кожна з пар оформлена самим маестро вручну, а тому є єдиною і своєрідною.


Futura x Hennessy x Converse Chuck Taylor All Star Hi custom (2012)

 

4. Stash

Як ви вже могли помітити, імениті артисти, безпосередньо пов'язані з вуличним мистецтвом, були першопрохідцями щодо колаборацій із спортивними брендами. Винятком не став і Stash, легендарний вуличний артист із Нью-Йорка.

Stash x Nike Air Max 95 (2006)

Юність Джоша Франкліна, більш відомого як Stash, припала на 70-80-ті роки XX століття, знакову епоху в історії графіті. Швидко освоївши малювання на вулицях і потягах, артист почав працювати з малюнками на полотні, і вже незабаром його творіння почали виставлятися в галереях поряд з роботами Кіта Гарінґа та Жана-Мішеля Баскія. І якщо певні його колеги з часом звернулися, наприклад, до поп-арту або абстракціонізму, Stash продовжив розвиватися у власній стилістиці, яка максимально наближена до традиційного графіті.

Перелік снікер-колаборацій Франкліна налічує кілька десятків пар кросівок, розроблених, насамперед, спільно з Nike і Reebok.

Stash x Nike Air Force 1 High «Nozzle Cap» (2017)

Що цікаво, більшість робіт художника витримана в певній колірній палітрі насиченій синьо-блакитній або (рідше) чорно-сіро-червоній.

Окрім цього, 2013 року Stash виступав у ролі куратора великого проекту Reebok Classic City Series, у якому взяли участь 12 художників зі всього світу.


Stash x Reebok Question Mid (2014)

Частина колекції Reebok Classic City Series (2013)

5. Parra


Як і будь-які інші товари, не розраховані на масову аудиторію, деякі спільні проекти з художниками продаються добре, деякі — погано. Але є колаборації, з якими ще на етапі попереднього анонсу розумієш: вони розлетяться за кілька днів і вже за тиждень коштуватимуть божевільних грошей на вторинному ринку. Це справедливо щодо майже всіх проектів, у яких брав участь голландський художник Пітер Янсен, відомий під псевдонімом Parra.

Parra належить до тих артистів, яких легко впізнати навіть не маючи особливих знань у сучасному мистецтві. По-перше, він може похвалитися унікальним стилем, грайливим та іронічним; по-друге, Parra дотримується лише певних колірних поєднань, і найчастіше це комбінація червоного, помаранчевого, лілового, небесно-блакитного, а також чорного й білого кольорів. І саме так, як картини або скульптури художника з напівлюдинами-напівптахами, кросівки від Parra безпомилково впізнаються серед тисяч інших колаборацій.

Parra x Nike SB Dunk Low (2019)
Parra x Nike Air Max 1 (2018)

 

Його видання «Amsterdam is King» моделі Nike Air Max 1 2005 року досі посідає почесне місце у списку найпопулярніших і найдорожчих пар кросівок в історії. Не набагато менший попит мають колаборації Parra з Nike 2010, 2018 і 2019 років.

До речі, Nike — не єдиний бренд спортивного взуття, з яким співпрацював художник. 2009 і 2010 року Parra представив дві оригінальні роботи — з Converse і благодійним проектом Product Red, а також Vans. Для Converse він створив спеціальний патерн вишивки у вигляді антропоморфних вишеньок на підборах, для Vans же розробив дизайн декількох моделей, що максимально відповідають традиційному стилю художника — як щодо кольорів, так і щодо принтів для верху й підшивки.

Parra x Nike Air Max 1 «Amsterdam is King» (2005
Parra x Product Red x Converse Chuck Taylor All Star Hi (2009)

6. Ron English (Рон Інгліш)

Американець Рон Інгліш вважається одним із найбільш провокаційних і впливових артистів сучасності. Уся його творчість сповнена яскраво вираженою сатирою на сучасну культуру. Інгліш працює одночасно в декількох напрямках, зокрема і в олійному живописі, комерційній ілюстрації й дизайні, пише мурали, а також моделює колекційні фігурки та іграшки. Окрім усього іншого, митець часто працює з брендами одягу та взуття — PUMA, Vans тощо. Так, працюючи з PUMA, художник звертався до поп-культурних образів і мотивів з вуличного мистецтва, з Vans же вважав за краще зосередитися на темі авангардних принтів.


7. Takashi Murakami (Такасі Муракамі)


Такасі Муракамі відомий багатьом як найзнаніший і комерційно успішний митець сучасної Японії. Не обмежуючи себе традиційним живописом, Муракамі постійно заграє зі світом анімації, дизайну й моди, а тому його участь у снікер-колабораціях я вважаю цілком логічною.

 

Якщо говорити про традиційні колаборації на базі сучасних моделей взуття, у портфоліо митця ви знайдете лише одну подібну роботу — спільну з Vans колекцію кед. Для цієї колаборації Муракамі обрав класичну модель Vans Slip-on, для якої він розробив 4 варіанти зі своїми фірмовими принтами.

Takashi Murakami x Vault by Vans Slip-on (2015)

Але на цьому його взаємодія зі снікер-індустрією не обмежується. У межах колаборації з PORTER Муракамі розробив модель кросівок із характерними для бренду кишенями й ремінцями, а також створив унікальну маску з деталей кросівок Air Jordan 1 від Вірджила Абло (Off-White).

Takashi Murakami x Porter TZ BS-06 (2019)
OFF-WHITE AIR JORDAN 1 LV CAMO Mask (2018)

8. Steve Harrington (Стівен Харрінгтон)

Як тільки йдеться про яскраве й самобутнє сучасне мистецтво Каліфорнії, я згадую чудовий вислів з фільму «Траса 60»: «Усі бунтарі у Європі відправилися на межу, із якої народилися 13 колоній. Потім найбільш непосидючі рушили далі, на захід. Тому, врешті-решт, усі психи опинилися в Каліфорнії». В будь-якому разі, саме ці слова першими спадають мені на думку при згадці нових робіт каліфорнійського митця Стівена Харрінгтона.

Майстер грайливих психоделічних образів уже встиг зарекомендувати себе як учасник декількох десятків оригінальних колаборацій, це зокрема і спільні проекти з Nike і Generic Surplus на тему кросівок і кед. Працюючи з GS, Харрингтон акцентував на абстрактні патерни в стилі 90-х, залишивши для Nike запас своїх фірмових мультяшних образів. Найбільший проект артиста, пов'язаний із кросівками, був присвячений проблемам екології і представлений до дня Землі у квітні 2019 року.

Nike Air Force 1 із колекції Steve Harrington x Nike «Earth Day» Pack (2019)

9. Dave White (Дейв Вайт)

Ім'я Дейва Вайта, «британського Енді Уорхола», уже багато років добре знане як поціновувачам сучасного мистецтва, так і завзятим снікерхедам. Справа в тому, що Вайт займався розробкою дизайну для, можливо, найбільш рідкісних Air Jordan 1 в історії. Йдеться про лімітовані AJ1 «Wings For The Future» 2011 року: двадцять три пари на цілий світ. Усі вони пішли з молотка на благодійному аукціоні, і наразі їхня ціна на вторинному ринку складає від 7 до 14 тисяч доларів. Менше ніж через рік було представлено ще одне видання Air Jordan 1, витримане в тій же стилістиці, але його ціна після перепродажу не досягла вищезгаданої астрономічної відмітки.

2016 року Nike знову запросив Вайта до співпраці, запропонувавши взяти участь у спільному проекті з британським мережевим ритейлером Size. Створені в межах цієї колаборації кросівки Air Max 95 вийшли менш кричущими й «мальовничими», ніж легендарні Air Jordan 1: бічні панелі кросівок художник оформив за допомогою абстрактних принтів м'яких природних відтінків, а устілки прикрасив зображеннями тварин в акварельній техніці. До речі, оригінального зайця та лисицю можна було побачити на одному з полотен митця на художній виставці «Albion» в Лондоні за два роки до цього.

Dave White x Air Jordan 1 «Wings For The Future» (2011)
Dave White x Nike Air Max 95 «Albion» Pack

10. Nate Lowman (Нейт Лоуман)

Уродженець Нью-Йорка Нейт Лоуман — не з тих художників, яких випадково згадують у світській бесіді. Яскравий представник прогресивної нью-йоркської художньої сцени і прихильник експериментів на тему поп-культури, належить до нішевого арт-угруповання, яке іменує себе не інакше, як «Діти Уорхола». Уся ця передмова потрібна, щоб можна було оцінити масштаб його спільної роботи з Converse. На відміну від колег по цеху, Нейт вважав за краще перетворити кеди на витвір мистецтва в буквальному розумінні: він власноруч розписав полотно для виготовлення 21 пари Converse Chuck Taylor All Star Hi. Ціна за пару була визначена як за повноцінну картину — 25 тисяч доларів США. Одна з цих пар була відтворена у кількості 500 екземплярів, які можна було придбати за значно меншою ціною.

Процес створення Нейтом Лоуманом авторських Converse Chuck Taylor All Star Hi
Частина колекції унікальних Nate Lowman x Converse Chuck Taylor All Star Hi

11. Damien Hirst (Дем'єн Герст)

Якщо хто з сучасних художників не потребує розгорнутого представлення, так це Дем'єн Герст. Відомий бристольський артист є ключовою постаттю творчого об'єднання Young British Artists і на сьогодні має титул найбагатшого художника у світі.

Насамперед Герст працює зі скульптурами, інсталяціями й живописом і рідко бере участь у проектах, пов'язаних із модою. Проте 2010 року він, як і Parra, приєднався до Converse в рамках благодійної ініціативи Product Red. Митець запропонував власний варіант класичних кед Converse Chuck Taylor All Star Hi, випущений в обмеженій кількості — усього 400 пар. Для оформлення верху Герст використав патерн з барвистими метеликами, яких до цього можна було побачити на картині «All You Need Is Love. Love. Love» 2009 року.

Художник зіткнувся зі снікер-індустрією знову лише через 9 років, зробивши кастомне оформлення моделі A-COLD -WALL x Nike Zoom Vomero 5 для відомого діджея й технічного генія проекту Boiler Room Skinny Macho.

Damien Hirst x Product Red x Converse Chuck Taylor All Star Hi (2010)
Damien Hirst x ACW x Nike Zoom Vomero +5 Custom (2019)